dag 6 assyut

27 december 2012 - Assioet, Egypte

Vandaag reizen we van El Minya naar Assayut. Dit is op zich een kort ritje dus besluiten we als groep een kleine omweg te maken via Tuna El Gabal. Hier is een ondergronds gangenstelsel waar ze gemummificeerde dieren bewaren. We mochten maar een klein stukje naar binnen, nog wel een aap-mummie gezien maar verder was er niet veel te zien. Verderop stonden nog wat bouwwerken met fraaie wand tekeningen en een tombe met de mummie van Isabella uitgestald in een plexiglazen kist. Helaas mochten we ook hier binnen nergens foto's maken. De afgelopen dagen hebben we permanente polie bewaking gehad, dwz 1 man bij ons in de bus en een politie wagen vol agenten soms voor en soms achter ons. Heeft soms voordelen, bij een tankstation waar een 10-tal vrachtwagens in de rij stonden on te tanken. Werden wij via de "achterdeur" geleid en waren voor Egyptische begrippen (ik denk zo'n 30 minuten) weer snel op weg. Hoewel Assayut er modern uitziet vergeleken met onze vorige standplaatsen is het vreemde dat je hier als toerist niet zonder begeleiding door de stad mag lopen. Na aankomst bij onze hotelboot (Ons hotel is een boot op de nijl, wij hebben een kamer met uitzicht op de nijl. Mooi....) was het plan snel te lunchen en vanavond als groep een stukje te wandelen om daarna in een restaurantje te gaan eten. Van een snelle lunch is echter niets gekomen alles gaat zo traag dat we uiteindelijk anderhalf uur gezeten hebben, wij gaan dus maar niet meer naar het restaurant we hebben te slotte net de lunch op. Morgen naar Luxor

1. Yvette:
    Heerlijk :)
  2. De Heertjes:
    27 december 2012
    Jullie genieten, dat kunnen we lezen en zien. Een prachtig land he Egypte, wij gaan er ook zeker nog wel eens naar terug. Maar volgend jaar eerst naar Marokko, kijken hoe dat bevalt. Veel plezier nog en ben benieuwd of jullie net zo weinig van oud en nieuw merken als van de kerstdagen.
  3. Van Nierop:
    27 december 2012
    Wat een mooie boot zo op de achter grond ,
    Dus jullie zijn daar wel veilig als ik het zo lees, nog veel plezieer en groetjes Ma
  4. Helen & Marco:
    28 december 2012
    Politiebegeleiding, jullie krijgen wel waar voor je geld!
    Veel plezier in Luxor.