Dag 14 naar Balestrand

8 juli 2017 - Balestrand, Noorwegen

Vandaag verhuizen we weer, weer een stukje naar het zuiden. Het plan is om eerst naar de Jostedalsbreen gletsjer te gaan. Dit is de grootste gletser van het Europeesche vasteland met diverse zijarmen welke je kan bezoeken. laaghangende bewolkingOmdat het regent in Hjelle check ik even het weer. De Brinksdalsbreen lijkt qua weersverwachting de beste keus echter daar aangekomen miezerde het en hing de bewolking dusdanig laag dat wij niet verder zijn gekomen dan een kopje koffie in het bezoekerscentrum. Noorwegen kent 18 Scenic routes waarvan we er deze vakantie al een paar gereden hebben. Vandaag voegen wij daar Gaularfjellet aan toe. Daarvoor moeten we wel een stukje omrijden maar dat is het wel waard. De route loopt van Moskog naar Balestrand en is 84 km lang. Hier een quote welke ik van het internet geplukt heb: " De weg over Gaularfjell brengt de reiziger, van de machtige Sogjefjord, Fossestiennaar Fosseheimen. Sognefjord is de langste fjord ter wereld en de diepste fjord van Noorwegen. De beschermde Gaular rivier, met de vele stroomversnellingen, watervallen en schitterende meren, is als een rij van parels langs de weg. De rit is spannend en gevarieerd, langs smalle fjorden, over bochtige, steile bergwegen en over hoge bergen naar de beschutte valleien. "  dat klopt wel aardig. Ze hebben in Noorwegen in ieder geval geen gebrek aan watervallen. Vandaag hebben we er een hoop gezien. Ergens aan het eind van de route hebben de Noren een bijzonder uitkijkpunt gemaakt. Utsikten, Utsikteneen betonnen gevaarte met schuin omhoogstekende driehoeken, waar je tot boven in de punt kunt klimmen voor een uitzicht over het dal en de omliggende bergen. Bijzonder... In Balestrand zitten we in een fraai oud hotel (nou ja in het bijgebouw ervan) Vanaf morgen zijn we weer even uit de hotels en gaan we over op de vakantiewoningen. Op naar Voss

1. Van Nierop:
    8 juli 2017
    Nu dat is wel heel erg schuin je heb het toch maar gedaan knap hoor mooie foto,s ook de schapen liggen er mooi bij .
    groetjes Ma